Home » » Malaysia Tolak Kotak Rokok ‘Ala Australia’

Malaysia Tolak Kotak Rokok ‘Ala Australia’


cigarette packaging Malaysia Tolak Kotak Rokok ‘Ala Australia’

Malaysia Tolak Kotak Rokok ‘Ala Australia’


KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan tidak merancang untuk memperkenalkan pembungkusan kosong untuk kotak rokok seperti yang telah dilakukan di Australia, kata Timbalan Menteri, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.
“Kementerian menyokong tindakan Kerajaan Australia dalam melaksanakan pembungkusan kosong sebagai langkah untuk mengurangkan kadar merokok di sana.
“Bagaimanapun, pada masa kini kita tidak mempunyai hasrat untuk mengikut mereka memandangkan pertikaian antara Kerajaan Australia dan industri tembakau di peringkat antarabangsa,” katanya ketika menjawab soalan yang dibangkitkan oleh Datuk Noriani Ahmad (BN-Parit Sulong) di Dewan Rakyat.
04 Malaysia Tolak Kotak Rokok ‘Ala Australia’
Beliau berkata kajian menyeluruh yang dijalankan oleh Kerajaan Australia menunjukkan bahawa penjenamaan dan pembungkusan produk tembakau boleh mempengaruhi pengguna untuk merokok, terutamanya belia.
Katanya usaha telah dibuat oleh British American Tobacco, Imperial Tobacco, Philip Morris dan Japan Tobacco untuk mencabar kesahihan pemerintah di Australia.
Beliau menambah Philip Morris telah membawa perkara itu kepada Pertubuhan Perdagangan Dunia untuk mencabar keputusan itu.

Untuk soalan Hamim Samuri (BN-Ledang) mengenai cara-cara inovatif lain untuk mencegah merokok, Rosnah berkata bahawa pembungkusan kotak rokok juga perlu diberi pertimbangan. – THE STAR
Share this article :

0 comments:

Post a Comment

BANNER

ADVERTISE

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Va Shazwan - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger